کانون فرهنگیان اصفهان - isfkafa.ir


12:27 صبح دوشنبه، 10 شهریور 1393

سید حسن خمینی در دیدار با مدیران و مسئولان ادارات مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش :

بر اساس آمار ارائه شده از هر ۲۰ پزشک تربیت شده ۱۹ نفر مهاجرت می کنند!


روزنامه آرمان:

همگان نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه وجهان تردیدی ندارند که امام خمینی والاترین معلم اخلاق و انسانیت بود. شجاعت بی‌وصف او در مقابل دشمنان بود که امروز ایران را از هر نگاه غیرانسانی محفوظ کرده است. حالا هم یادگار او یعنی سیدحسن خمینی است که درس شجاعت به معلمان می‌دهد تا آنها نیروهایی برای این کشور تربیت کنند که همواره مایه سربلندی و سرافرازی در موضوعات علمی و اخلاقی شوند. دیروز مدیران و مسئولان ادارات مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش کشور با آیت‌ا... سیدحسن خمینی دیدار کردند تا از توصیه‌های او بهره‌مند شوند. یادگار امام خمینی(ره) به آنها گفت: باید در آموزش و پرورش و آموزش‌عالی، شجاعت آموزشی وجود داشته باشد چراکه هر زمان این بُعد در جوامع تقویت شده، آن جوامع بالنده بوده‌اند. وی ضمن گرامیداشت یاد و نام امام و شهدای آموزش و پرورش که دیروز در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، اظهار کرد: مهاجرت نخبگان و فرار مغزها از نظر اخلاقی موضوعی مورد سوال است. کسی که در جامعه‌ای درس می‌خواند و رشد می‌کند، باید بداند که رفتن و بازنگشتن به آن جامعه نوعی ادانکردن دین است. مرحوم شیخ مفید در کتاب امالی خود روایتی از حضرت علی بن‌ابیطالب نقل می‌کند با عنوان: «ما اخذا... میثاقاً من أهل الجهل بطلب العلم حتى أخذ میثاقاً من أهل العلم ببیان العلم للجهال، لأن العلم کان قبل الجهل» خداوند از جاهلان پیمان نگرفت تا علم بیاموزند مگر اینکه قبل از آن از علما پیمان گرفته باشد که به آنان علم بیاموزند. چون علم قبل از جهل آمده است. اگر جاهل‌ها موظفند که از عالمان علم بیاموزند، قبل از آنها عالمان مامور به آموختن علم به آنان شده‌اند. سیدحسن خمینی ادامه داد: خداوند از ابتدا علم را برای گروه اولیه انسان‌ها و مخلوقات نهادینه کرده، اما این علم بعدها به دست فراموشی سپرده شده است، بنابراین هر علمی که می‌آموزیم، قبلا در دل کسی و در لوحی محفوظ بوده است. یادگار امام تصریح کرد: از حضرت علی(ع) نقل می‌کنند که اگر در جامعه‌‌ای جهل گسترش داشته باشد، دو گروه مقصرند؛ اولین گروه جاهلان هستند که به‌دنبال آموختن علم نرفته‌اند. دومین گروه، خود عالمان هستند که نادانان، بیسوادان و جاهلان را مورد تعلیم قرار نداده‌اند. به حکم روایات، باسوادها و علما قبل از بی سوادان و نادانان مقصرند.

 باید در آموزش و پرورش شجاعت بیان علمی وجود داشته باشد

وی افزود: در کنزالعمال از رسول اکرم(ص) روایت شده است: «کاتم العلم یلعنه کل شی حتّى الحوت فی‌البحر و الطّیر فی‌السّماء» به این معنی که کسی که علمی دارد و آن را پنهان می‌کند مورد لعن هر چیزی قرار می‌گیرد؛ از ماهی دریا گرفته تا پرندگان آسمان. لعن ماهی و مرغ هوا می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد؛ یکی اینکه جهل و بی‌علمی باعث جهالتی می‌شود که در آن به محیط زیست بی‌توجهی می‌شود و موجب تخریب آن می‌شود و کل موجودات از تخریب آن آسیب می‌بینند. سیدحسن خمینی در ادامه با اشاره به همگانی بودن وظیفه آموزش گفت: به حکم امیرالمومنین همه در تعلیم علم و دانش وظیفه‌ای برعهده دارند. آموزش تنها وظیفه دولت نیست. هر کسی به اندازه‌ای که آموخته به همان اندازه وظیفه تعلیم آن را دارد. وی ادامه داد: تفاوت پیامبران و نوابغ در این است که پیامبران در جوامعی ظهور پیدا می‌کنند که آن جوامع رو به اضمحلالند. اما نوابغ و دانشمندان و نخبگان در جوامع رو به کمال و ترقی رشد کرده و به‌وجود می‌آیند. این جوامع هستند که مدیون پیامبرانند. ولی در رابطه بین جامعه و دانشمندان، این دانشمندان، نخبگان و نوابغ هستند که مدیون جوامع خود هستند. هیچ‌گاه ابن‌سینا و اینشتین در جوامع بدوی و عقب مانده شکل نمی‌گیرند. این نوابغ و دانشمندان هستند که پا روی شانه‌های تک‌تک مردم می‌گذارند و رشد می‌کنند. حتی رفتگر خیابان هم در تعالی و رشد آن دانشمند مؤثر و تاثیرگذار بوده است. نخبه و دانشمند، چون مدیون جامعه خود است باید دین خود را نسبت به جامعه ادا کند. یادگار امام با طرح مساله فرار مغزها خاطرنشان کرد: مهاجرت نخبگان و فرار مغزها از نظر اخلاقی موضوع مورد سوالی است. کسی که در جامعه‌ای درس می‌خواند و رشد می‌کند، باید بداند که محصول کدام جامعه است. باید بداند که رفتن و بازنگشتن به آن جامعه نوعی ادانکردن دین است. مساله فرار مغزها موضوعی تکان‌دهنده است. کشورهای توسعه‌یافته از راه جذب نخبگانِ سایر کشورها، درآمد میلیاردی کسب می‌کنند. باید زمینه‌های مهاجرت نخبگان مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود. وی افزود: با توجه به آمار، از 20 پزشک تربیت شده در برخی کشورها 19 نفر می‌روند و تنها یک پزشک به جامعه‌ای که درآن رشد کرده است خدمت می‌کند. سیدحسن خمینی با تاکید بر جایگاه علم در دین ادامه داد: از امام باقر روایتی داریم که می‌گوید: «جایگاه یک عالم از هزار عابد برتر است» و در روایتی دیگر عالم، هفتاد هزار برابر والاتر از عابد محسوب می‌شود. علم نیاز به شجاعت دارد. عالم باید فضای لازم را برای تحقیق و پژوهش داشته باشد. یادگار امام درباره اهمیت شجاعت در علم‌اندوزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بحث کرسی‌های آزاداندیشی را سال‌هاست که مطرح کرده‌اند، اما متأسفانه به فراموشی سپرده شده است. باید در آموزش و پرورش شجاعت بیان علمی وجود داشته باشد. در روایت آمده است که «نشناسیم کسی از شما را که علمی را بشناسد و از ترس مردم آن را بیان نکند و نگوید.» موضوع کرسی‌های آزاداندیشی باید از همه جهات مورد توجه قرار گیرد. ما نباید در این کرسی‌ها مسائل مطرح شده را منحصر به موضوعاتی خاص کنیم، چراکه طرح چنین موضوعاتی هرگز موجب آزاداندیشی و بالندگی و باروری نمی‌شود. وی در پایان افزود: باید در آموزش و پرورش و آموزش‌عالی، شجاعت آموزشی وجود داشته باشد چراکه هر زمان این بُعد در جوامع تقویت شده، آن جوامع بالنده بوده‌اند. بُعد دوم علم امکانات است، بنابراین همه ما موظفیم در ترویج علم در جامعه مشارکت داشته باشیم. گفتنی است در ابتدای مراسم، مرضیه گرد، معاون وزیر آموزش پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده اظهار کرد: پیام امام خمینی این بود که به مردمی که می‌خواهند خودشان مدارس را اداره کنند کمک کنید و جلوی پای آنان سنگ‌اندازی نکنید. اکنون بسیاری از نخبگان ما از همین مدارس غیردولتی فارغ‌التحصیل می‌شوند. وی افزود: بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز تحت آموزش مدارس غیردولتی هستند. این تعداد دانش‌آموز در بیش از 12هزار مرکز آموزشی تحصیل می‌کنند. در کشور 1700 مدرسه راه دور و 1600 مدرسه هیأت امنایی و 697 شورای آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. وی در پایان افزود: آمده‌ایم که در این دیدار ضمن تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام پیام امام را مروری دوباره کنیم و از بیانات و توصیه‌های یادگار امام استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذراید
 

اخبار و مقالات را از طریق ای میل دریافت کنید:
خبرنامه