کانون فرهنگیان اصفهان - isfkafa.ir


8:27 عصر دوشنبه، 14 اردیبهشت 1394

اعتراضات صنفی معلمان در هفته معلم


میلاد فرخنده و با سعادت بزرگ مرد مکارم و فضایل،  اسوه عدالت  و انصاف  و پیشوای تقوا و آزادگی ، امام علی  (ع) و روز پدر و وروز معلم به همه  ایرانیان و پدران  و معلمان این مرزو بوم و همچنین روز کارگر به همه کارگران میهن تبریک و تهنیت باد.

اردیبهشت نوبهار تعلیم و تربیت و یادگاه قشر فرهیخته و انسان ساز  معلم است . با درود بی کران برهمه همکاران مان  در سراسر کشور و تجلیل مقام استاد شهید مرتضی مطهری  و معلمان و آزادگان محصور و محبوس مواردی را یاد آور می شویم:

1) کرامت و شخصیت شهروندان هر جامعه ای آئینه ای  از منزلت اجتماعی و معیشت اقتصادی معلمان است و تا معلمان منزلت شایسته خود را نیابند جامعه روی رستگاری را نخواهد دید .انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن تاکید برحمایت خود ازدولت تدبیر و امید از رئیس جمهور محترم و سایر مسئولان انتظار دارد تا در این مقطع حساس گام های بلندی در راه رفع تبعیض ها و بی عدالتی ها بردارند و نسبت به ارتقای منزلت اجتماعی  و معیشت اقتصادی معلمان خدوم و زحمتکش اقدامات اساسی  و مشکل گشا و فراتر از شعارهای نخ نما اعمال نمایند.

2) هفته معلم امسال همزمان با اعتراضات صنفی معلمان است که در طول ماه های گذشته به شکل های مختلف آغاز شده و همچنان نیز با فراز و نشیب ادامه دارد . تجلیل تعلیم و تعلم و تقدیر از معلمان و استادان با فضیلت و نجیب این مرز و بوم بدون زنگار زدائی از لایه های شعارهای کلیشه ای و تعمق و تأنی در دل نگرانی ها و دغدغه های معیشتی فرهنگیان و فروپاشی هویت حرفه ای و منزلت آنان در دور باطل ناکارآمدی ها ، سخت گیری ها و تنگ نظری ها ، راه به بیراهه سپردن است. اعتراضات اخیر برخلاف  تصور عده ای توطئه ای علیه دولت و توهم عده ای دیگر نشانه بی لیاقتی دولت نیست . اعتراضات معلمان محصول خواسته های قانونی و انسانی و حرفه ای آن هاست و ندای معلمانی است که حقوق خود را می طلبند و خواهان حفظ شان و  جایگاه معلم و تغییر و تحول مثبت  و پایدار در آموزش و پروش اند . 

3)  آموزش و پرورش کشور در طول سال های گذشته به شدت آسیب دیده است ،  امنیتی شدن فضای آموزش و پرورش، طرح های بدون پشتوانه علمی و کارشناسی ، بی تدبیری و ناکارآمدی ،دخالت متولیان متعدد و غیر پاسخگو، دورباطل تغییر پی در پی سیستم آموزشی کشور ، افزایش افت تحصیلی ، کاهش کیفیت آموزش و پرورش ، جدایی و جزیره ای شدن  روابط میان بدنه اداری ،اجرایی ،کارشناسی آموزش و پرورش و معلمان  ساختار این نهاد را به شدت ضعیف و شکننده کرده است و تنگنای معیشت و بیداد تبعیض و ناکارآمدی ساختار اداری آموزش و پرورش بر این ضعف و سستی می افزاید. . بخش وسیعی از مشکلات فوق به صورت ساختاری و مزمن در درون آموزش و پرورش نهادینه شده اند . بخش وسیعی از معلمان به انتظار تحولات نواندیشانه ، خلاق ، کارآمد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 رای خود را به نام حجت الاسلام و المسلمین روحانی به صندوق انداختند تا کلید دولت تدبیر و امید گره ای از مشکلات  و نابه سامانی های آموزش و پرورش بگشاید. 

4) انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن تقدیر و قدردانی از زحمات دولت به ویژه در سیاست خارجی  و مذاکرات هسته ای و تاکید بر پرهیز از هر اقدامی که موجب تضعیف دولت می شود، از رئیس جمهور محترم و دولت گرامی و وزارت آموزش و پرورش می خواهد تا زمینه حل مشکلات معلمان و بازگشت آرامش و امید را به بدنه آموزش و پرورش فراهم کنند و مسلماً حقوق و شان معلم مهم ترین عامل در ارتقای سطح آموزش و پرورش است و فقدان آن  انگیزه هر نوع فعالیت در زمینه تعلیم و تربیت را کاهش می دهد.

5)  جامعه معلمان ایران بیش از هر چیز بر رفع تبعیض پرداخت ها و درآمدها  و حفظ جایگاه و شان معلم و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان نهادی راهبردی و زیربنایی تاکید دارند . صرف اعلام برخی افزایش پرداخت ها علاج مسائل آموزش و پروش نیست . گذار از رفتارهای تکراری و ضرورت  تدوین راهکارهای مناسب در کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت که آثار و نتایج محسوسی را برجای بگذارد نیازی اساسی و حیاتی می باشد . معلمان در اعتراضات اخیر نشان دادند که پیشاپیش تشکل ها بر تامین خواسته ای صنفی خود پافشاری می نمایند  و به عنوان یکی از فرهیخته ترین و تحصیلکرده ترین اقشار اجتماعی ایران توان دفاع از حقوق و شان خود را دارند.

6) انفعال دولت و آموزش و پرورش در جریان اعتراضات صنفی اخیر و فقدان برنامه راهبردی در تبدیل آن به یک فرصت در طول ماه های گذشته مشهود است .  دولت می تواند از ظرفیت های  موجود در آموزش و و پرورش در جهت گفت و گو با معلمان و دریافت و فهم مشکلات آنها و ارتباط منظم و دو جانبه بهره گیرد . علاوه بر تشکل های صنفی و سیاسی  معلمان ، ظرفیت مغفول نمایندگان معلمان مدارس یکی از مواردی است که دولت می تواند باسازماندهی آن ها در این مسیر گام بردارد . همچنین در اصل 104 قانون اساسی به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‏ ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور بر تشکیل  شورا در واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها از نمایندگان اعضای این واحدها تاکید می‌شود. تشکیل شوراهای صنفی معلمان بر اساس اصل فوق از نمایندگان منتخب  و با شرح وظایف و اختیارات مشخص می تواند زمینه حل برخی از مسائل فعلی و استفاده از نظرهای معلمان و مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها را فراهم سازد .  

کلام آخر اینکه: معلمان آرزومند  روزهایی هستند  که هویت ، منزلت و جایگاه حقیقی و حرفه ایی معلمان پاس داشته و امنیت شغلی، فرهنگی و صنفی  معلمان نجیب و دانشور این دیار تأمین شود و سنت روشنگری و روشن اندیشی بسط و توسعه یابد و با مشارکت گسترده معلمان فرهیخته در فرآیندهای تعلیم و تربیت و نظام مدیریتی آموزشی کشور، وضعیت فعلی، صورتی مطلوب و قابل دفاع به خود گیردو آموزش و پرورش  زمینه ساز توسعه و رشد همه جانبه و پایدار کشور و اعتلای  ایران در جهان شود.

 

انجمن اسلامی معلمان ایران

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذراید
 

اخبار و مقالات را از طریق ای میل دریافت کنید:
خبرنامه