کانون فرهنگیان اصفهان - isfkafa.ir


8:16 عصر سه‌شنبه، 24 شهریور 1394

كيفي‌سازي در آموزش و پرورش


آموزش و پرورش ما با مشكلات و چالش‌هاي مختلفي روبه‌رو است. بزرگ‌ترين چالش كه البته مي‌تواند در آينده به فرصت تبديل شود نوع نگاه و نيز نگرش مسئولان و حتي جامعه نسبت به مقوله آموزش و پرورش است. اما در سطح پايين‌تر و در حوزه وزارتخانه مسائل و چالش‌هايي وجود دارد كه مهم‌ترين آن كيفي‌سازي آموزش است. نظام آموزشي ما به علت محدوديت منابع و نيز بعضا مديريت نامناسب در توزيع همين اعتبارات محدود، از آموزش و پرورش با معيارهاي كيفي فاصله گرفته است. يكي از مباحث مهم در آموزش به روز بودن معلمان و دانش‌آموزان و ارتباط آنها با اينترنت و فضاي مجازي است. بر اساس گزارش‌ها، قرار است كه معاونت فناوري در مدارس حذف شود. معاونت فناوري مدارس در سال 89 و به دستور وزير وقت آموزش و پرورش ايجاد شد. اين پست با حذف يك معاون آموزشي تا ۴۰۰ نفر دانش‌آموز و تبديل آن به معاونت فناوري اجرا شد. مطابق گفته‌هاي مسئولان وقت وزارت، افقي براي ادامه برنامه‌هاي تحولي ترسيم شده بود و ايجاد معاونت فناوري مدارس در راستاي توسعه «طرح هوشمندسازي مدارس» صورت گرفت. در طرح اوليه عنوان «معاون فناوري» در ساختار مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي شهري و روستايي تعريف شده بود و مجتمع‌ها و مدارسي كه داراي سايت رايانه‌اي بودند پستي تحت اين عنوان داشتند، اما به تدريج و با تجهيز مدارس به رايانه و نيز كلاس‌هاي هوشمند، اين پست سازماني تقريبا در اكثر مدارس ايجاد شده و براي افراد شاغل در آنها ابلاغ صادر شده است. قرار بود به تدريج و در آينده چنانچه گشايشي در جذب نيرو براي آموزش و پرورش ايجاد شود، از بين فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت معلم شهيد رجايي، براي پست معاونت فناوري مدارس نيروي جديد استخدام شود. در سال‌هاي اخير انتقاداتي بر نحوه عملكرد اين معاونت در مدارس وارد بوده است از جمله اينكه كارآيي و اثربخشي افراد در اين پست‌ها با معيارها و اصول تعريف شده تطابق و همخواني ندارد و اصطلاحا نيروهايي كه بعضا توانايي يا حوصله حضور در كلاس‌ها را ندارند در اينگونه پست‌ها حضور مي‌يابند. اما با همه اين تفاسير به نظر مي‌رسد حذف اين معاونت در راستاي سياست‌هاي ساماندهي و تعديل نيرو در وزارت آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد. از ديگر پست‌هاي سازماني مهم در مدارس كه در كيفي‌سازي آموزش نقش موثري ايفا مي‌كنند كتابداران هستند. پست كتابداري از سال‌ها پيش از سيستم بكفاي آموزش و پرورش حذف شده است و اخيرا معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده است كه در سال تحصيلي جاري و با وجود توصيه و تاكيدات رئيس‌جمهور مبني بر گسترش و نهادينه ساختن كتابخواني پستي به نام «كتابدار» در مدارس نخواهد بود. همچنين از سوي مقام وزارت به مناطق آموزش و پرورش دستوري صادر شده است مبني بر حذف مشاوران از دوره دوم دبيرستان و رفتن كليه مشاوران به دوره اول دبيرستان. در ساير زمينه‌ها مانند مربي بهداشت تربيت‌بدني و... نيز وضعيت بهتري وجود ندارد. در موضوع بهداشت در مدارس پست ثابتي مانند مربي بهداشت تعريف نشده است و چند نفر محدود در اين زمينه سركشي به مدارس دارند. در موضوع تربيت در مدرسه با اينكه معاونت تربيتي تعريف شده است اما متناسب با حوزه و تنوع آن‌كه شامل حتي مهارت‌هاي زندگي، حقوق شهروندي و... مي‌شود آموزش خاصي در مدارس مشاهده نمي‌شود. بخش‌هاي متراكم و انبوهي در بخش ستاد و وزارتخانه مانند حوزه مشاوران، حفاظتي، حراستي و... وجود دارند كه تراكم اين همه نيرو و امكانات با توجه به سطح كارآيي و نيز برونداد كلي آنان تناسبي ندارد

علي پورسليمان

 

 

 

 

به اشتراک بگذراید
 

اخبار و مقالات را از طریق ای میل دریافت کنید:
خبرنامه