کانون فرهنگیان اصفهان - isfkafa.ir


3:24 عصر پنج‌شنبه، 26 شهریور 1394

بچه‌ها را با مدرسه آشتي دهيد


حدود يك هفته ديگر با آغاز ماه مهر دوباره مدارس بازگشايي مي‌شوند. حدود 13 ميليون دانش‌آموز از چند روز و حتي چند هفته قبل خود را براي حضور دوباره در مدرسه آماده كرده‌اند و بعضي‌ها هم كه نخستين حضور خود را در اين مكان تجربه مي‌كنند بيش از بقيه براي حضور در اين فضا شور و هيجان و بعضا استرس و اضطراب دارند. از 12 ميليون و 455 هزار و 42 دانش‌آموز ثبت نام شده در مدارس كشور 7ميليون و 215 هزار و 92 دانش‌آموز در دوره ابتدائي هستند كه از اين تعداد يك ميليون و 285 هزار و 206 نفر كلاس اولي هستند. مساله آماده‌سازي ذهني كودكان براي حضور در مدرسه را بايد در چند طبقه جداگانه دسته‌بندي و بررسي كرد. شرايط براي كودكاني كه براي نخستين بار وارد محيط مدرسه مي‌شوند با بقيه دانش‌آموزان كه سابقه حضور در اين مكان را داشته‌اند متفاوت است. بچه‌هايي كه ارتباطشان با بچه‌هاي ديگر بيشتر است و دوره‌هاي آمادگي را پشت سر گذاشته‌اند، آمادگي بيشتري براي حضور در مدرسه دارند. پدر و مادر بايد با علاقه و حوصله بعضي از مسائل را درباره مدرسه رفتن به بچه‌ها بگويند و در آنها ديد مثبت‌تري نسبت به مدرسه رفتن ايجاد كنند. از سوي ديگر اگر خانواده‌ها قبل از شروع مدرسه بچه‌ها را به آنجا ببرند، آنها را با محيط مدرسه و فضاي آن آشنا كنند و دانش‌آموزان از اين طريق بتوانند فضاي مدرسه را تجربه كنند، آمادگي ذهني آنها براي حضور در مدرسه بيشتر مي‌شود. حضور والدين و به ويژه مادر در روز اول مدرسه براي كلاس اولي بسيار كمك‌كننده است. اين به معناي ماندن والدين در مدرسه نيست، بلكه فقط همراهي آنها تا حضور در مدرسه تاثير مثبت خود را مي‌گذارد. بچه‌هايي كه سابقه پيش‌دبستاني و آمادگي نداشته‌اند، آمادگي‌شان براي حضور در مدرسه كمتر است و به دليل اينكه زمان كمتري تا شروع مدارس باقي مانده است، والدين نقش زيادي در آماده كردن فرزندان براي حضور در مدرسه دارند. براي بچه‌هايي كه سابقه حضور در مدرسه را داشته‌اند شرايط متفاوت است. با توجه به اينكه در كشور ما تعطيلات تابستان طولاني است، اين مساله باعث مي‌شود بچه‌هايي هم كه سابقه حضور در مدرسه داشته‌اند از محيط تحصيلي فاصله بگيرند. به همين دليل در اينجا هم نقش خانواده‌ها براي آماده كردن بچه‌ها براي حضور دوباره در مدرسه بسيار اهميت دارد. خانواده‌ها مي‌توانند با خريد كتاب‌هاي درسي، كتاب‌هاي كمك آموزشي و ساير وسايل مدرسه از چند روز قبل از مدرسه دانش‌آموزان را دوباره با فضاي مدرسه اخت کنند و انگيزه‌اي را در آنها به وجود آورند كه حضور در مدرسه براي آنها مفيد است و مي‌توانند از طريق حضور دوباره در مدرسه چيزهاي جديدي ياد بگيرند. تعطيلات تابستان باعث شده است كه عادات زندگي بسياري از بچه‌ها تغيير كند. دير از خواب بيدار شدن و دير خوابيدن براي بسياري از آنها تبديل به عادت روزمره شده است كه بايد چند هفته قبل از شروع مدارس خانواده‌ها نظارت خود را روي عادات فرزندانشان بيشتر كنند و آنها را به زودتر خوابيدن و زود بيدار شدن تشويق کنند. با به دست آوردن اين آمادگي از روزها قبل، بچه‌ها مشكلي براي به موقع حاضر شدن در مدرسه ندارند و تمركز لازم براي حضور در كلاس درس را دارند و خسته نيستند. خانواده‌ها در ايجاد انگيزه براي بچه‌هايي كه در مقاطع بالاتر هستند  نقش مهمي بازي مي‌كنند و بايد با ايجاد مثبت‌انديشي در آنها آمادگي‌شان را براي حضور در مدرسه بيشتر كنند. براي ايجاد انگيزه در بچه‌هايي كه سابقه حضور در مدرسه را داشته‌اند و بنابر دلايل مختلف انگيزه لازم براي حضور در مدرسه را از دست داده‌اند بايد يك سري اقدامات را خانواده‌ها و مربيان مدارس انجام دهند. در اين زمينه نقش مربيان مدارس بسيار حائز اهميت است. برخورد مربيان، علاقه، صميميت و خشنودي كه از خود نشان مي‌دهند، زمينه موثري براي جلب دانش‌آموزان به كلاس درس است. يكي از دلايل اصلي هم كه در دوره‌هاي دبستان معمولا از معلماني استفاده مي‌شود كه مهربان و خوش‌اخلاق هستند همين مساله است. با توجه به نقش حساس دوران دبستان در ادامه تحصيل بچه‌ها، معلمان اين مقاطع مي‌توانند نقش زيادي در ايجاد انگيزه براي ادامه تحصيل بچه‌ها داشته باشند. خانواده‌ها مي‌توانند از فشار و زور بر بچه‌ها براي حضور در مدرسه بكاهند و به جاي آن با آشنا كردن بچه‌ها با موقعيت‌هاي مدرسه و صحبت كردن درباره مشكلاتي كه آنها در مدرسه دارند، آنها را براي حضور در مدرسه آماده كنند. وقتي پدر و مادر با مربيان مدرسه هماهنگي و همكاري لازم را درباره اين دانش‌آموزان داشته باشند، مربيان هم متوجه مساله اين دانش‌آموزان مي‌شوند و كمك مي‌كنند كه بچه‌ها دوباره به مدرسه علاقه‌مند شوند. زده شدن اين بچه‌ها از مدرسه مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد و به همين دليل نمي‌توان همه بچه‌ها را به يك چشم نگاه كرد. مربيان بايد با ارتباط با برقرار كردن با بچه‌ها از مشكلات آنها آگاهي يابند و از اين طريق راه‌حل‌هاي لازم براي تطابق بچه‌ها با محيط مدرسه را بيايند

بهروز بيرشك

 

 

 

 

به اشتراک بگذراید
 

اخبار و مقالات را از طریق ای میل دریافت کنید:
خبرنامه